Menu

5 tips & weetjes voor: week 13

Hier vind je vele tips & weetjes voor tijdens je zwangerschap over zwangerschapskwaaltjes, emoties, voeding, sport en nog veel meer.

002014_istock-000042523300-small-1.jpg

Wel en niet eten?

Belangrijk om te eten zijn: zo’n 2x per week vette vis (bijvoorbeeld haring, zalm of sardines) en gebruik 400 ml melk(producten). Rauw vlees, kaas gemaakt van rauwe melk (lait cru), voorverpakte gerookte vis, roofvis en orgaanvlees kun je beter laten staan. Lees meer
002572_17-fijne-periode.jpg

Fijne Periode

Meestal is het tweede trimester de periode waarin vrouwen zich het prettigst voelen. De ergste misselijkheid is voorbij en je zult je minder moe gaan voelen. Daarnaast gaan anderen nu zien dat je zwanger bent omdat je buik wat dikker wordt. Een fijne periode! Lees meer
001993_istock-000063216589-small.jpg

Tandartsbezoek

Door een andere eetbehoefte en overgeven, ben je tijdens je zwangerschap gevoeliger voor tandvleesproblemen. Breng daarom minstens elk half jaar een bezoekje aan de tandarts en ga bij problemen een keertje extra. Je kunt bijvoorbeeld een poetsinstructie vragen aan de tandarts of mondhygiëniste, en eventueel een extra reiniging laten doen. Bij een goede mondhygiëne en behandeling kan een tandvleesontsteking altijd onder controle worden gehouden. Mocht je een behandeling moeten ondergaan, vertel je tandarts dan altijd dat je zwanger bent! Lees meer
002638_tipsweetjesfallback2.png

Urineverlies

Door het hormoon progesteron zijn de urinebuis en het spierweefsel verslapt, waardoor je gemakkelijker urine verliest. Ook de zware baarmoeder drukt op je blaas. Wanhoop niet, de klachten verminderen sterk na de bevalling en oefeningen helpen. Zoals bijvoorbeeld deze: Span de spieren rond de vagina aan alsof je een plas of een wind ophoudt. Doe dat 10x achter elkaar gedurende 6 tot 8 seconden. Span nu nog een keer maximaal aan en probeer daar bovenop 5 snelle, korte aanspanningen te doen zonder te ontspannen. Let op dat je daarbij de bil-, buik- en beenspieren ontspannen houdt. Herhaal deze hele oefening 2 tot 3x per dag. Dat kan overal en altijd, want niemand ziet het. Lees meer

Helaas

Onze website www.berichtjeuitjebuik.nl is niet beschikbaar voor Internet Explorer versie 8 en lager

Om deze website te kunnen bekijken, adviseren we Internet Explorer 9 of hoger, Google Chrome, Firefox of Safari.